Studiespesialiserende

Ønsker du å studere på høyskole eller universitet? Da er studiespesialisering for deg. Du kan velge mellom IB, realfag og språk, samfunnsfag og økonomi.

Hvorfor velge studiespesialisering?

Du lærer

Avhengig av dine fagvalg:

• matematikk og andre realfag
  • ledelse og økonomi
  • historie, politikk og psykologi
  • språk
  • andre teoretiske fag

Du bør være

• interessert i å arbeide med teoretiske fag
  • samarbeidsvillig, strukturert og selvdisiplinert
  • interessert i å skrive eller regne
  • interessert i kultur- og samfunnsforhold

Les mer om studiespesialisering på vilbli.no

Hvorfor velge St.Olav vgs?

Vi tilbyr et bredt utvalg av fag innen studiespesialiserende program. På Vg1 er det både internasjonal klasse og forskerlinje. Vi har et godt skolemiljø med et høyt faglig nivå, mange sosiale tilbud og vi ligger nært byens kollektivknutepunkt. Informasjon om fag som tilbys finner du ved å følge denne lenken til vilbli.no.

Spesielle tilbud:

Forskerlinje  Internasjonal Vg1  Forsert løp

Programområder:

International Baccalaureate  Realfag  Språk, samfunnsfag og økonomi

Søk skoleplass

Første året - Vg1

Du går på skole i tre år, og du må ha både fellesfag og programfag i løpet av de tre årene. På Vg1 er alle fagene fellesfag, men du velger hvilket fremmedspråk og hvilken type matematikk du vil ha.

Andre året - Vg2

På Vg2 har du færre fellesfag. I tillegg velger du hvilken type matematikk du vil ha og tre ulike programfag. Minst to av programfagene dine må være innenfor ditt programområde. Du kan velge mellom to programområder: realfag (R) og språk, samfunnsfag og økonomi (SSØ).

Valg av programfag gjøres i Visma InSchool.

Tredje året - vg3

På Vg3 fortsetter du med to av programfagene du valgte som fordypning på Vg2. I tillegg står du fritt til å velge et tredje programfag.

Veien videre

Du oppnår studiekompetanse og kan ta høyere utdanning. Det betyr at du kan søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter.

Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke, før du velger fag.

Du finner søknadsfrister og krav på samordnaopptak.no