Studiespesialiserende med forskerlinje

Er du nysgjerrig og liker å lære? Synes du koding, matematikk og naturfenomener er spennende? Da kan forskerlinje være noe for deg.

Hvorfor velge forskerlinje?

I løpet av de tre årene på videregående går du i samme klasse og blir godt kjent med elever som deler samme interesse for realfag som deg. Du får maksimalt antall realfagspoeng og får ta fag på Universitetet i Stavanger som gir deg studiepoeng. Forskerklasser på St. Olav vgs har tradisjonelt sett godt læringsmiljø og deltar i spennende prosjekter.

Hva er forskerlinje på St. Olav vgs?

Som forskerlinje elev tar du matematikk (R1 og R2), kjemi og fysikk som elever som følger et ordinært realfags løp, men du tar fag i tillegg og er med i flere prosjekter enn de andre elevene på skolen. (Se tabellen under.)  Du bør derfor like å jobbe med skolefag , være strukturert og samarbeidsvillig.

Vg1

• Elevene har faget Teknologi og forskningslære X
  • Elevene deltar i prosjekter med lokalt næringsliv, for eksempel om CCS (karbonfangst og lagring)

Vg2

• Elevene tar faget Teknologi og forskningslære 1 (videreføring av Teknologi og forskningslære)
  • Elevene tar faget Teknologi og Design på Universitetet i Stavanger som gir 10 studiepoeng
  • Elevene kan velge faget Programmering og modellering X
  • Fokus på klassemiljø og egne "forskerlinje aktiviteter"

Vg3

• Mulighet for å velge mellom fagene Fysikk 2 og Biologi 2
  • Elever med forsert løp kan ta fag på Universitetet i Stavanger
  • Mulighet for studietur

Hvordan søker du?

Søk i VIGO vanlig studiespesialisering på St. Olav videregående skole. Etter hovedinntaket i midten av juli får du tilbud om å søke forskerlinjen dersom du har kommet inn hos oss.

Søke skoleplass

Forskerlinjeelever står rundt et bord i laboratoriet - Klikk for stort bildeForskerlinjeelever i laboratoriet