Hvorfor velge International Baccalaureate (IB)?

På IB er undervisningen og eksamen på engelsk. Etter to år på IB (Vg2 og Vg3) har man et IB Diploma som gir studiekompetanse i Norge og som er anerkjent for inntak til universitet og høgskoler i verden. Elevene har seks fag som går over begge årene. Elevmiljøet er internasjonalt og spennende.
Elever i skolegården - Klikk for stort bilde

Tre fag er på Standard Level (SL) og tre på Higher Lever (HL), og eleven velger selv sin fagkombinasjon. Les mer om fagvalg.

IB handler ikke bare om enkeltfag. Gjennom "The Core" får elevene  trening i å skrive et selvstendig forskningsarbeid, stille kritiske spørsmål og utviklet sine sosiale og kreative evner utifra sine egne interesser. Elevene får en Personal Tutor som også er CAS advisor og hjelper med planlegging av CAS programmet.

2IB har mulighet for å besøke universiteter med omvisning og foredrag av professorer og studenter. Vi utforsker også spennende sosiale og kulturelle tilbud.

Vi gjør oppmerksom på at opplæringslovens og tilhørende forskrifters bestemmelser ikke gjelder for IB-elever, men bestemmes av den internasjonale IB-organisasjonen. Dette gjelder fag- og timefordeling, eksamen og vurdering.

IB Koordinator, Fiona McLean Andvik, forteller litt om IB på St. Olav. Se video her.

Hvordan søke IB?