Skolens historie

St. Olav videregående skole ligger i Stavanger sentrum og er den største videregående skolen innenfor de allmenne og økonomiske fagene i Stavangerregionen.

Sørsiden av skolen - Klikk for stort bilde

Skolen har en nesten 100 år gammel historie som skole innen allmenne fag, økonomi og handel.

Gjennom alle skolereformer opp gjennom tidene, har skolen fulgt med i utviklingen og endring av både navn, størrelse og fagtilbud ble en konsekvens av reformene. Skolen startet i 1921 som Stavanger handelsgymnasium

I 1960- årene hadde skolen vokst seg så stor at Stavanger handelsskole ble skilt ut som egen skole. Begge skolene holdt til i de samme bygg.

I 1976 ble alle skoler i Norge "døpt om" til videregående skoler noe som også førte til at Stavanger handelsgymnasium ble hetende St. Olav videregående skole og Stavanger handelsskole ble Ledaal videregående skole.

I 1996 ble ringen sluttet. De to skolene som en gang hadde vært en felles skole i ca 20 år, deretter to selvstendige skoler i ca 36 år, ble nå en skole innenfor studieretningen allmenne, økonomisk og administrative fag under navnet St. Olav videregående skole.

Skolen har i dag følgende utdanningsprogram:
· studiespesialisering
· International Baccalaureate

Vi har plass til ca 800 elever og kan tilby deg et godt og krevende læringsmiljø sammen med dyktige og engasjerte lærere.

Velkommen til St. Olav videregående skole!